יחסי ציבורמאמרים

היום שאחרי ה – Punch שעוני נוכחות

לאחרונה, בעיקר בשל משבר הקורונה אשר פגע אנושות בעסקים ובתעסוקה, ישנו דיבור מאסיבי ומאוד אינטנסיבי על מעבר של ארגונים לעבודה מהבית. השיח הזה אמנם משמעותי והוכח כפתרון מעולה בשעות משבר, אך כמובן שכמו שהרובוטים והמכונות לא יחליפו את האדם בקרוב, כך זה לא עומד לשנות את עולם התעסוקה במלואו.

צילום: freepik.com

גם בעת המשבר, כאשר היו אנשים בסגר היו עובדים חיוניים שהמשיכו להגיע למקום עבודתם במפעלים, בבתי חולים, במוסדות ציבור הכרחיים ועוד, אלה כמו הרבה מאוד עובדים בארץ ובעולם נאלצו להחתים שעוני נוכחות בבואם ובלכתם. על מנת לעקוב אחר נתוני הכניסה, היציאה והנוכחות עסקים רבים, מפעלים יצרניים וארגונים בגדלים שונים, נעזרים בהתקנה של שעוני נוכחות כך ש כל מי שנכנס לעבודה או יוצא ממנה בין אם באמצע היום או בסיום יום העבודה, חייב להחתים את כרטיסו או להעבירו בקורא הנתונים.

יש שיגידו שהתקנת שעון כזה, עין מפקחת, הוא נטל על העובדים, אך למעשה שעוני נוכחות משרתים את שני הצדדים בצורה הדדית לגמרי. המעסיק מקבל נתונים מדויקים על העובד בעוד זה אינו נפגע ועל פי הנתונים הללו גם חשבים את הזכויות הנובעות מהנוכחות. כך שלמעשה, רישום בזמן אמת חוסך טעויות של המעסיק ומונע פגיעה בשכר ובתנאים של העובד.

חובת הדיוק בנתונים אינה רק עניין של יושר או יחסי עבודה תקינים, מדובר על חובת עמידה בחוק הגנת השכר, התשי”ח-1958, במיוחד לאור תיקון החוק וסעיף 24 הקובע כי חובה על המעסיק להראות בשקיפות את נתוני העובד ולפרט בתלוש המשכורת את שעות העבודה וימי העבודה בהם עבד העובד בחודש עליו מקבל תשלום. מכיוון שנטל הוכחת שעות העבודה הוטל על המעסיק, רבים הכניסו למערכות השכר גם שעוני נוכחות הרושמים באופן מדויק את נוכחות העובדים.

ההכרח בהתקנת שעון מעקב הוביל לפיתוחם של פתרונות רבים וניתן למצוא מודולים רבים. כבר פחות ניתן לראות שעונים מכניים עתיקים אשר הטביעו תאריך ושעה על כרטיס, אך ניתן למצוא שפע של טכנולוגיות מתקדמות. למשל, שעון מגנטי, הפועל בעת העברת כרטיס עם פס מגנטי מקודד, או מערכת תיוג אלקטרוני באמצעות גלי רדיו , בה יש צורך רק לקרב את כרטיס ה- RFID אל עבר קורא הנתונים. המערכת המתקדמת ביותר כיום היא מערכת ביומטרית, זיהוי העובד בעזרת מידע ביומטרי אישי כגון זיהוי באמצעות טביעת אצבע, כף יד, זיהוי פנים, זיהוי רשתית או קרנית העין ועוד.

באמצעות המערכת הביומטרית מבוצע זיהוי ודאי ואמין של העובד ולא ניתן להשתמש בכרטיס או בקוד על מנת להיכנס לחדר או למתחם. זה מונע אפשרות של זיוף, גנבה או כניסה לא מורשית למקומות זאת מאחר ולשעונים הללו יש תפקיד נוסף לפקח ולעקוב אחר תנועות אנשי צוות במתחם, דגימת זמני שהייה במקום מסוים, הרשאה בכניסה לחדרים ספציפיים במסגרת יום העבודה, בין אם לחדר האוכל חדר שרתים, חדרים נקיים, כספות ושאר חדרים או מתקנים מאובטחים.

הצג עוד
Back to top button
he_IL
דילוג לתוכן
Close

חוסם פרסומות מופעל

כדי לעזור לנו בהוצאות האתר, עליך לבטל את חוסם הפרסומות באתר זה.