יחסי ציבורמאמרים

המקצוע שצריך בכל ארגון וחברה: מנהל רשת ו-IT

זה כבר ממזמן לא סוד שכל ארגון בעולם המערבי העביר את שירותו אל עולם הדיגיטל, בין אם זו חברת הייטק גדולה, משרד פרסום או אפילו בית ספר יסודי, כל המחשבים מחוברים אל רשת אחת, בה מאוגד מידע רב שנחשב לחיוני ביותר לחברה. החל מהוצאות כלכליות, חוזי עבודה, מהלכים שיווקים ועוד. את כל המערך הזה מנהל מאסטר אחד, איש ייחודי הנקרא מנהל רשת. אז מדוע התפקיד הזה הפך לכל כך חשוב וחיוני? איך זה שעלה אליו הביקוש בשוק העבודה בזמן משבר הקורונה? והאם צריך תואר או הכשרה אקדמית בשביל להגיע אליו?

צילום: 123RF

כל התשובות מחכות לכם כאן.

מה קרה שהכל הפך לדיגיטלי?

אני לא חושב שאוכל למצוא כיום ארגון או משרד שאינו עובד עם מחשבים, גם קופת החולים שנמצאת במרחק הליכה מהבית שלכם, חטיבת הביניים שלמדתם בה או משרד עורכי דין, ככל הנראה יכילו רשת אחת שלמה, הכוללת בתוכה את הכלים החשובים ביותר לניהול החברה. בוודאי אתם שואלים: “אבל בשביל מה צריך רשת? למה אי אפשר שכל אחד יתחבר עם הלפטופ או המחשב שלו ל-WI-FI?

ראשית – אין משרד שמכבד את עצמו ויגיד לעובדים שלו: “תביאו את המחשבים שלכם”, כיוון שמדובר בהליך לא ריאלי ולא הגיוני, ואף עובד לא ירצה לעבוד בתנאים הללו. השני הוא חיבור התוכנות ושאר הפיצ’רים למחשב, לכל ארגון או חברה כיום יש סט כלים של תוכנות שהעובדים שלהם משתמשים בהן, לכן, אם משתמשים במחשבי החברה שמחוברים לרשת אחת ויחידה, הרבה יותר קל להתקין אותם. ודבר אחרון – שיתוף קבצים, נניח ולדוגמה בחברת הייטק מסוימת עובדים על מוצר מסוים והפיתוח שלו, תוכלו לדמיין בכלל מה זה בכל פעם לשלוח את הקבצים במייל? אין פה שום היגיון. וזה עוד לפני שאנחנו בכלל חושבים על שמירת הקבצים והיציבות שלהם.

לסיכום, כל ארגון כיום צריך מנהל רשת וכמובן, רשת, על מנת שהוא יוכל לתפקד כמו שצריך. מעבר לעובדה שמנהל הרשת יהיה אחראי על תחזוק השרתים, הרשת, הקמתה ותפעול ופתרון בעיות שונות בה, דבר שקורה לא מעט, מעבר לכך הוא יעשה עוד דברים שקשורים אל התפקיד שלו, כגון: פתרון לבעיות שנתקלים בהם עובדים החברה (מעבר ל: “ניסית לנתק ולחבר” הוא אומר עוזר בעוד המון דברים, האמינו לי), הוא יהיה אחראי על בעיות חומרה (כי כמעט לכל אחד קרה שפתאום כרטיס המסך התנתק במחשב) או סתם על תפעול שוטף של בעיות במחשבים, כמו פירמוט וכו’.

לא פחות חשוב כמובן, מנהל רשת, כזה שסיים  קורס מנהלי רשתות IT  במקום איכותי (לצורך הדוגמה, כמו HackerU), ידע גם לשלוט בעולם אבטחת המידע, כיוון שאנחנו חיים בעולם בו כל רגע יכול האקר לפרוץ אל רשת המחשבים של ארגון או חברה מסוימת, זה קריטי שאותו מנהל רשת ישלוט גם בתחום זה, אמנם לא באופן מקצועי כמו לוחם סייבר מדופלם, אבל מספיק בשביל להבין כיצד למנוע התקפה על הארגון שלו בצורה בסיסית ביותר. כי כידוע, אין דבר שיותר חשוב לארגון מאשר המידע והידע שהוא צבר (דו”חות כספיים, משכורות עובדים, אסטרוגיות למיניהם, מסמכים, דו”חות ומידע על לקוחות ועוד).

הרי אנחנו רק יכולים לדמיין מה יכול לקרות לארגון אם יפרצו אליו, וזה לא דבר שכבר לא קרה בשנים האחרונות, ראינו את החברות הכי גדולות בעולם “נופלות” על כך, כשהאקרים הצליחו לפרוץ אל השרתים שלהם. מעבר לעובדה שהם היו צריכים לשלם על כך כמה מיליונים, נוצר להם נזק תדימיתי עצום!

מדוע “בזכות” משבר הקורונה העולם יותר צמא אל אנשי רשתות?

בזכות משבר הקורונה הרבה ממקומות עבודה ברחבי העולם עברו ל”עבודה מהבית”. זאת אומרת, שהעובדים יוכלו לעבוד מהיכן שנוח להם, מבלי להגיע למשרד. בשביל כך, צריך חיבור ישירות לרשת, מה שבעצם הגביר בצורה עצומה את הצורך באנשי IT או מנהל רשת בכל מקום! הרי גם בשביל לחבר את המחשב שלך לרשת של הארגון צריך תמיכה של בן אדם שכזה. ומעבר לכך, חשובה התחזוקה של כל השרתים האלו ברגע שהם “יוצאים החוצה”. בלי קשר, גם הצורך המוגבר בעירונות על אבטחת המידע גובר כשאנשים עוברים לעבוד מהבית.

לסיכום, אמנם משבר הקורונה היה עם המון השפעות שליליות על העולם, אבל לפחות ניתן לעבוד בכך מהבית, בעקבות זאת, יש הרבה יותר מקומות עבודה לאנשי IT או מנהל רשת בכל ארגון כיום.

האם כל חברה מעסיקה באופן ישיר מנהל רשת?

ארגונים בינוניים עד גדולים תמיד יחזיקו אצלם בחברה לפחות איש IT אחד, ואם מדובר על חברה גדולה, אפילו צוות די גדול של חבר’ה כאלה. אבל מה קורה כשמדובר במשרד יח”צ המכיל עשרה אנשים? או בחברה המכילה רק 5 אנשים שעובדים מול מערכות המחשוב? אין להם באמת צורך באיש IT או מנהל רשת. לכן, קיימות המון חברות המציעות ‘שירותי חוץ’ שכאלה (אאוטסורס), אשר מעניקות לאותן חברות מנהל רשת במידת הצורך/על-פי שעות בתשלום חודשי או פר טיפול. כך ששני הצדדים יוצאים מוורחים. רבים מהאנשים אשר מסיימים קורס רשתות מתקבלים אל חברות שכאלה. למרות שעדיין הרוב המוחלט נוטה להגיע אל חברה מסודרת אשר מחזיקה בצוות מקצועי של אנשי IT.

איזו הכשרה צריך לעבור בשביל להגיע לתפקד של מנהל רשת?

ברוב המוחלט של הפעמים, לא באמת צריך לעבור תואר אקדמי או באוניבריסטה על מנת להפוך למנהל רשת, כיום, קיימים מרכזי הכשרה כמו האקריו לדוגמה, המספקים קורס רשתות מועיל, זריז, עם כל הידע שצריך על מנת להתקבל לתעשייה. המלצתנו היא לשים דגש על מרכז לימודים אשר מספק את מבחני ההסמכה האיכותיים והחשובים ביותר בתעשייה: CNAA ו-MCAAA. מדוע זה כל כך חשוב? מקום שירצה להעסיק מנהל רשת, לא יוכל לדעת מה הן היכולות שלו, לא קיים תיק עבודות אצל מנהלי רשתות או מבחנים שניתן לעשות להם בזמן ראיון העבודה. ולכן, מנהל רשת שיעבור את המבחנים הללו בהצלחה, זו תהיה בעצם הגושפנקא שלו להצלחה והוכחה שהוא מספיק איכותי על מנת להתקבל אל אותה חברה או ארגון בתור מנהל רשת. דגש נוסף הוא, חשוב לבחור במרכז לימודים המספק גם ידע פרקטי, ולא רק תאורתי. כזה שכבר במהלך כל שיעור או מודול הסטודנטים יתנסו בעצמם על הקמת רשת, פתרון של בעיות שונות במחשוב ועוד.

הצג עוד
Back to top button
he_IL
דילוג לתוכן
Close

חוסם פרסומות מופעל

כדי לעזור לנו בהוצאות האתר, עליך לבטל את חוסם הפרסומות באתר זה.