חדשות מהארץ

טלטלה בשוק הסלולר: גולן טלקום נמכרה לסלקום, איך זה ישפיע על הכיס שלנו?

מיכאל גולן, מייסד ומנכ״ל גולן טלקום, בטוח לא יצא פרייאר. אתמול הושג הסכם בין חברת גולן טלקום לחברת סלקום הוותיקה על רכישת גולן תמורת סכום של 1.17 מיליארד דולר, וזאת לאחר מחיקת חוב של גולן טלקום כלפי סלקום על סך 450 מיליון שקל, יוצא שהעסקה בסך הכל היא 1.62 מיליארד שקל, יותר ממחצית שווי חברת סלקום.

מקור: פייסבוק גולן טלקום
מקור: פייסבוק גולן טלקום

המירוץ לרכישה התחיל בעת שגולן הודיעה בסוף אוגוסט השנה שהיא עומדת למכירה, בגלל מלכוד רגולטורי כלפי המדינה וכלפי התחייביות שלה למשרד התקשורת בתנאי המכרז.

לאיזה מלכוד?

במאי 2014 חתמה החברה עם סלקום על איחוד רשתות, בדומה לרשתות כמו רמי לוי וכדו׳, בגלל זה גולן טלקום החלה בפירוק אתרי הקליטה שלה ברחבי הארץ מה שהיה צריך לחסוך לה קרוב ל- 90 מיליון שקל בשנה.

אך מצד שני, ההסכם לא אושר על ידי משרד התקשורת- מהסיבה הפשוטה שגולן התחייבה במסגרת המכרז להקים אנטנות קליטה ותשתית פיזית ברחבי הארץ.

ולכן גולן טלקום נשארה ״קירחת מכאן ומכאן״ שהרי, היא התרחקה מהיעד של פריסה ב40% מיעדי המכרז מה שיכול להוביל לאיבוד הרשיון וגם הכניס אותה לחוב מול סלקום.

כאמור, סלקום נצחה במירוץ לרכישה לאחר שהוט מובייל פרשה מהמירוץ ופלאפון שהגישה הצעה לא ידועה הפסידה.

עם זאת, הודיע ניר שטרן מנכ״ל סלקום, כי פעילות גולן טלקום תישאר עצמאית וכי סביבת העובדים ישארו בחברה, תוך כדי מחויבות לשירות מעולה ולתחרותיות במשק.

איך זה ישפיע על הכיס שלנו?

ובכן, אנליסט בכיר מחברת הלמן- אלדובי, מעריך, כי אם העסקה תאושר על ידי משרד התקשורת (מה לכשעצמו לא בטוח), מניית הסלולר תעלה בכ30%, כך שאילו שחברת סלקום תרוויח מהמהלך, המרוויחים העקיפים יהיו חברות הסלולר שמעתה יוכלו להעלות מחירים לאט לאט, אבל בטוח, אמנם לא ככמו שהיה בשנת 2010, אבל תוספת של עד 20 שקל לחשבון החודשי יכול לסדר חלק מהמאזנים, כי הרי גולן טלקום היא זו שיצרה את התחרות בענף, והיעלמותה תיצור לחץ תחרותי חדש.

עוד ציין האנליסט, כי למרות החשש, יש סבירות נמוכה שהממונה על ההגבלים יאשר את העסקה, ורק עם גולן טלקום תקרוס- אז הוא יאשר עסקה כזו.

מה חושבים המתחרים על העסקה?

בכיר ממשרד האוצר אמר, כי כאמור, הסיכוי לאישור נמוך, כי לא רוצים לראות את סיפור ״קלאבמרקט״ שנמכרה למתחרה שופרסל כדי להתחמק מהנושים שלה, חוזר שוב, וכי האלטרנטיבה של מיזוג עם סלקום היא פחות עדיפה, וישנה עדיפות למכירת החבר לגורם חיצוני או לפחות להכניס שותף.

חלק מחברות הסלולר טוענות שלגולן טלקום לא היה מודל עסקי וכלכלי ברור, לכן אם היא תתנהל בהמשך כמו שעכשיו היא מתנהלת, קריסתה הטוטאלית זה רק עניין של זמן.

לחלק אחר מחברות הסלולר, ישנה טענה חזקה: מיכאל גולן קיבל תדרי תקשורת מהמדינה, ובפועל התנהג כמו מפעיל וירטואלי כבר 4 שנים, מה זה אם לא רמאות? הרי בהתחלה הרציונל העסקי שלו היה להשיג נתח שוק גבוה, ולכן הוא הוריד מחירים, אבל שראה שהוא נדרש להשקיע באסטרטגיית שיווק ולהשקיע בתשתיות פיזיות הוא נקלא למבוי סתום, ולכן הוא רץ למכור.

אחד מבכירי חברות התקשורת דווקא מבין את המהלך: הרי פרופיל לקוחות גולן טלקום, זה אנשים שרגישים למחיר, וגם ככה הנטישה אצלו גבוהה. לכן, אם מיכאל גולן יידרש להעלאות מחירים כחלק משיווק ואסטרטגיה חדשה, לקוחות אלה ינטשו אותו. ולכן העסקה מובנת.

מה דעתכם? האם זה ישפיע על התחרות? שתפו אותנו!

הצג עוד
Back to top button
he_IL
דילוג לתוכן
Close

חוסם פרסומות מופעל

כדי לעזור לנו בהוצאות האתר, עליך לבטל את חוסם הפרסומות באתר זה.