יחסי ציבורמאמרים

כל מה שרציתם לדעת על מד לחץ – הרכיב הניסתר שאתם עושים בו שימוש יומיומי מבלי לדעת

בתוך לא מעט מכשירים, כלים ומוצרים שונים שבהם אנחנו משתמשים באופן יומיומי, ונמצאים בשימוש בכל גזרות התעשייה, מתחבא לו מתמר קטן אך משמעותי במיוחד, ושמו מד לחץ.

באדיבות חברת IBT

רכיב זה, כשמו כן הוא, מיועד למדידת הלחץ הפיזי המופעל על חומרים במצבי צבירה שונים, כדוגמת גזים או נוזלים, והמרת הלחץ הנמדד לכדי אותות חשמליים המאפשרים לעקוב אחר מידת הלחץ המופעלת, לתעד  ולבחון אותה, וכן גם להפעיל כלים במידת בצורך במטרה לשלוט עליה.

כאמור, מד לחץ הינו רכיב נפוץ במיוחד, כזה שסביר להניח כי אתם משתמשים בו באופן יומיומי אפילו בלי לדעת, ובגלל זה כדאי מאוד להכיר אותו.

אז איך בדיוק עובד מד לחץ , ומה השימושים העיקריים שעושים ברכיב זה? על כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

כיצד פועלים מדי לחץ?

מד לחץ (Pressure Transducer) ממיר לחץ בנוזל או גז לערך חשמלי. המדידה מתבצעת באמצעות מדי עיבור / מדי עיוות המודדים את השינויים בהתנגדות החשמלית במרכיב (מד העיבור) הנובעים מהתארכות או מתיחה ומתורגמים אח”כ ללחץ או כח פיזי שמופעל.

מד לחץ – שימושים

  • מדידת לחץ – זהו כמובן השימוש הבסיסי ביותר של המוצר, כשיחידת המידה אליה מתייחסת המדידה שמבצע המכשיר הוא כוח פר שטח היחידה הנמדדת. השימוש במדי לחץ אלו נעשה במכשירים למדידת מזג האוויר, במטוסים, במכוניות, ובמכונות שבהן מופעלים אלמנטים שונים היוצרים לחץ.
  • מדידת גובה – מדידת גובה על ידי מד לחץ נעשית בין השאר במטוסים, ברקטות, בלוויינים, בבלוני חיזוי מזג האוויר ועוד. בכל אחד מן הכלים הללו, השימוש שנעשה במדי הלחץ מבוסס על הקשר שבין השינויים ברמות לחץ האוויר ובין הגובה שבו הכלי נמצא. למדי לחץ ברומטריים, הפועלים על לחץ אוויר, יכולה להיות רזולוציית מדידת גובה של פחות מ-1 מטר – מדויק בהרבה מאלו של מערכות ג’י.פי.אס מבוססות לוויין, שלרובן רזולוציית גובה של כ-20 מטרים. מערכות ניווט שונות, כולל אפליקציות הניווט הקיימות בטלפון הסלולרי החכם שלכם, משתמשות במדי לחץ ברומטריים המיועדים למדידת גובה כדי להבדיל בין ניווט בכבישים הבנויים במפלסים ומיועדים למכוניות ובין ניווט בין קומות בבניין עבור הולכי רגל.
  • מדידת עומק – כפי שניתן להשתמש במד הלחץ כדי למדוד גובה, כך גם ניתן לעשות בו שימוש על מנת לבדוק את מידת העומק של נוזל. לרוב משתמשים בטכניקה זו גופים השקועים בתוך המים – כדוגמת צוללות או צוללנים – כדי לבדוק ולנטר את העומק בו הם נמצאים. בנוסף, ניתן למדוד באמצעות מד הלחץ גם את רמת הנוזלים הנמצאים בתוך מיכל מסוים (למשל במגדל מים).
  • בחינת דליפות – ניתן להשתמש במדי לחץ גם כדי לאתר ולזהות ירידת לחץ בכלי מסוים בעקבות דליפת חומרים ממנו, וכך לאבחן נזילות ודליפות מבעוד מועד ולטפל בהן. לרוב נעשה שימוש זה על ידי הגדרת המד לבחינת שינויי לחץ לאורך זמן ולאותת כאשר הלחץ יורד באופן פתאומי. שיממוש זה רווח בעיקר בתחומי התעשייה והרכבים.

המאמר באדיבות חברת IBT  – מייבאת ומשווקת מדי לחץ לתעשייה מתוצרת Kyowa

הצג עוד
Back to top button
he_IL
דילוג לתוכן
Close

חוסם פרסומות מופעל

כדי לעזור לנו בהוצאות האתר, עליך לבטל את חוסם הפרסומות באתר זה.