יחסי ציבורמאמרים

אופניים חשמליים – 5 סיבות טובות

הנהירה אחר טרנד האופניים החשמליים הפכה לעובדה מוגמרת. בתוך פחות מעשור, זינק מספר הרוכבים הישראלים המתניידים על גבי אופניים חשמליות מהיקף זניח של כ-2,000 משתמשים לכ-200 אלף רוכבים ורוכבות.

צילום: יח”צ

מה מוביל את המהפכה הירוקה והחשמלית, ומדוע יש לעודד אותה? הנה חמש סיבות מצוינות בעד אופניים חשמליים.

אופניים חשמליים = פחות רכבים

אין צורך להכביר במילים אודות העומס המוטל על כבישי ישראל, ובעיקר באזור המרכז הצפוף לעייפה. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס) ואיגוד יבואני הרכב, מדי שנה מתווספים למצבת הרכבים הקיימת למעלה מ-287 אלף מכוניות. לנתונים האלה מצטרף סקר שפורסם לאחרונה באמצעי התקשורת לפיו יותר מ-96% מהנהגים בישראל סובלים מעומסי תנועה, ואחד מכל חמישה נהגים “מבלה” כל יום בפקקים בין שעה לשעתיים.

נצרף לכל אלה את נתון הזהב, לפיו 70% מהישראלים שמעדיפים לרכוב על אופניים חשמליים הם בגילאי רישיון נהיגה (19-64), והנה המפתח. כמעט כל רוכב אופניים חשמליים מביא לידי ביטוי רכב אחד פחות על הכביש. בקיצור, פחות עומס בכבישים, פחות עומס בחניונים והתוצאה ברורה.

למען הסביבה

אופניים חשמליים, כשמם כן הם, אופניים המונעים באמצעות סוללה חשמלית (ומנוע עזר). דהיינו, לא רק שרוכבי אופניים חשמליים מפחיתים את מספר הרכבים בכבישים מבחינת עומס ופקקים, אלא שהם גם מסייעים בהפחתה משמעותית של זיהום אוויר.

היטיב להגדיר זאת מבקר המדינה, בדו”ח רשמי כבר בשנת 2014: “ההשפעה של זיהום אוויר שמקורו בכלי רכב גדולה במיוחד משום שהגורמים המזהמים נפלטים בגובה פני הקרקע וסמוך למקומות שנמצאים בהם בני אדם, בעלי חיים וצמחייה. הגידול המתמיד במספר כלי הרכב בישראל וגודש התנועה בכניסה לערים ובמרכזיהן גורמים להחרפת הבעיה” (ההדגשות לא במקור).

אופניים חשמליים הם כלי רכב ירוק, אשר איננו מהווה מקור לזיהום אוויר, ומאפשר להפחית במידה ניכרת את ההשפעות הסביבתיות הקשות של כלי הרכב. כפי שנאמר, כמעט כל רוכב על אופניים חשמליים הוא למעשה נהג אחד פחות.

אופניים חשמליים, זה גם טוב לבריאות שלכם

בהמשך לשתי הסיבות הקודמות, הנה המקום להפריך את המיתוס לגבי הטענה לפיה אופניים חשמליים אינם טובים לבריאות שכן הם מהווים תחליף לאופניים הרגילים והספורטיביים. ובכן, בעוד שאין ספק שרכיבה על אופניים “רגילים” מקפלת בחובה יתרונות בריאותיים, גם השימוש באופניים חשמליים מספק יתרונות רבים.

כפי שכבר הזכרנו קודם לכן, אופניים חשמליים מפחיתים את השימוש ברכבים מנועיים. כפועל יוצא מכך, הם מפחיתים את זיהום האוויר הנפלט מן הרכבים הללו. זיהום אוויר מסוכן אשר, לפי מחקרים אקדמיים, גורם למותם של כ-1,200 ישראלים בשנה.

פחות תאונות קשות, יותר בטיחות בדרכים

אחת הביקורות השכיחות ביותר כנגד אופניים חשמליים היא תאונות הדרכים. ביקורת זו קשורה הן לסיכון המוגבר לרוכב במקרה של תאונה, והן למעורבותם של אופניים חשמליים בתאונות רבות עם הולכי רגל (בשל חריגה מהוראות החוק ורכיבה על המדרכות).

ובכן, ראשית נחזור שוב להשוואה מול רכבים מנועים. ברור לכל כי היקף התאונות הקשות והקטלניות בקרב רכבים ומכוניות גדול לאין שעור ביחס לתאונות אופניים חשמליים. זאת ועוד, מרבית התאונות בהם מעורבים אופניים חשמליים אינן תאונות קטלניות, ורוב התאונות הן תאונות קלות בלבד. ב-90% מהמקרים, אגב, הנפגעים הם הרוכבים עצמם, ולא משתמשים אחרים בדרך.

במילים אחרות, אופניים חשמליים, ממש כמו אופניים רגילים, הם בטוחים יותר. גם לרוכבים וגם לסביבתם. ומה בנוגע למדרכות? ובכן, בישראל ישנה מגמה מבורכת של סלילת שבילים ייעודיים לאופניים חשמליים, והמהפכה מתרחשת מדי יום.

הענף מתקדם והופך למסודר

חצי ביקורת רבים המופנים כלפי אופניים חשמליים בישראל נעוצים במיתוסים או בטענות שכבר אבד עליהן הקלח. כפי שכבר אמרנו, תחום האופניים החשמליים בישראל הולך וצובר תאוצה. המגמה הינה חדה, ובכיוון מהיר למעלה. כפועל יוצא מכך, וככל שהענף הולך והופך להיות מוסדר, כך גם האכיפה והפיקוח עליו נעשים בהתאם. פרצות נסגרות, הוראות חוק מסדירות את השימוש בכלי, שבילי אופניים נסללים והמודעות לאופניים החשמליים על יתרונותיהם הרבים הולכת ומתרחבת.

לסיכום, אופניים חשמליים מבטאים בשורה של ממש לענף התחבורה בישראל. הן מבחינת עומסי תנועה, הן מבחינת זיהום אוויר, הן מבחינת בריאות והן לאור שורה ארוכה של סיבות נוספות. קצרה היריעה מכדי לפרט אודות מלוא המעלות אשר מקופלות בשימוש באופניים חשמליים אך נקודה אחת צריכה להיאמר טרם הסיום. אופניים חשמליים הם טרנד חיובי, ואם המדינה תשכיל לעודד את השימוש בהם, הציבור יהיה המרוויח העיקרי.

הצג עוד
Back to top button
he_IL
דילוג לתוכן
Close

חוסם פרסומות מופעל

כדי לעזור לנו בהוצאות האתר, עליך לבטל את חוסם הפרסומות באתר זה.