יחסי ציבורמאמרים

איך מגינים על פטנטים בישראל?

כשאדם כותב שיר או כל יצירה אומנותית אחרת, הזכויות על היצירה הן שלו והוא היחידי שיכול להרוויח ממנה (אלא אם יש לו שותפים ליצירה ואז זה הזכויות והרווחים מתחלקים בין כל השותפים). אם גורם אחר רוצה להשתמש ביצירה, אז הוא צריך לשלם על השימוש בה. איננו יכול לעשות זאת ללא אישור וללא תשלום. זכויות אלו שעומדות לרשות היוצר, נקראות זכויות קניין רוחני.

צילום: Shutterstock

מצב דומה אפשר לראות במקרים של פטנטים אותם יוצרים, ממציאים, יזמים, מפתחים, חוקרים וגורמים אחרים. פטנט הוא המצאה של מוצר, פעולה, רעיון מעשי או כל דבר שניתן לעשות בו שימוש בצורה כזו או אחרת. פטנט גם יכול להיות שדרוג ושכלול של המצאה קיימת. הרעיון הוא שהפטנט מוסיף אלמנט חדש ומשפר את היכולת האנושית לפעול בצורה מסוימת. זה יכול לבוא לידי ביטוי במכשירים חדשים או קיימים.

בדומה ליצירות אומנותיות שונות,  גם במקרה של פטנטים כאמור זכויות הקניין הרוחני של הממציא נשמרות ומוגנות. ההבדל הוא, בתהליך שעליו לעבור בשביל להגן ולשמור על ההמצאה שלו. במקרה של פטנט זה הרבה יותר מורכב ומסובך, בין אם זה בגלל המשמעות והאופי של ההמצאה ובין אם זה בגלל העובדה שיש צורך להגן ולשמור אותה ובין אם זה בגלל העובדה שבמקרה של פטנטים רבים, יש צורך לשמור עליהם לא רק במדינה אחת אלא גם במדינות אחרות שלא ייעשה בהם שימוש.

איך זה עובד בישראל?

בישראל, בדומה למדינות אחרות, יש מחלקה מיוחדת שמתעסקת ברישום פטנטים. בשביל לבצע אצלה את הרישום של הפטנט, יש לבחון תחילה שאכן אף אחד לא יצר ורשם פטנט דומה קודם לכן, וכן יש להציג את כל הנתונים הרלוונטיים, כולל איך הפטנט עובד, אבטיפוס שלו, מה חדשני בו ועוד. כל דבר קטן יכול להשפיע על הרישום.

לאחר שהפטנט נרשם, יש לשלם אגרה שנתית אשר שומרת למעשה על זכות הקניין של הממציא. אם הוא לא משלם, אז הוא מאבד את הזכות. צריך לציין, הזכות אינה נצחית אלא מוגבלת בזמן, זאת על מנת לאפשר לאחרים לעשות שימוש בפטנט בבוא העת.

כמובן, שעל מנת להקל את הליך רישום הפטנט, קיימים בישראל משרדי עו”ד אשר מסייעים לממציאי פטנטים לבצע רישום שלהם מול המדינה. לא כולם מתמצאים בהיבט המשפטי שקיים ברישום פטנטים ולכן בהחלט כדאי לחשוב על קבלת סיוע בנושא רישום פטנטים.

חשיבות הרישום מבחינה כלכלית

חשוב להבהיר, מי שלא מבצע רישום של פטנט שהוא המציא, לא רק שהוא לא ייהנה מזכויות בלעדיות עליו, אלא הוא גם עלול להפסיד כסף רב בגלל זה. ברגע שאדם ממציא פטנט מסוים, יש לו אפשרות לסחור בו, כלומר הוא יכול להרשות לגורמים אחרים להשתמש בפטנט תמורת כסף.

ברגע שהוא לא רושם את הפטנט, אזי שיכולים לקרות שני דברים. ראשית, כל אחד יוכל להשתמש בו באופן חופשי, שנית, מישהו אחר יכול להמציא פטנט דומה ולרשום אותו, ואז הוא ירוויח את הכסף על חשבונו. לכן חשוב להשקיע בתהליך הרישום ולבצע אותו בצורה מקצועית ונכונה.

הצג עוד
Back to top button
he_IL
דילוג לתוכן
Close

חוסם פרסומות מופעל

כדי לעזור לנו בהוצאות האתר, עליך לבטל את חוסם הפרסומות באתר זה.