יחסי ציבורמאמרים

תהליך פיתוח מוצר

התעוררתם עם רעיון שהולך לשנות את פני העולם? או לפחות כך אתם חושבים? אם חשבתם שהאקזיט נמצא מעבר לפינה, אז יש לנו חדשות בשבילכם.

צילום: Joel Bez פליקר

יש כמה דברים שחשוב לדעת לפני שרצים ומתלהבים. מה שכן, מי שמתמיד מצליח. אז תהיו אופטימיים. הכירו את שלבי פיתוח המוצר והכינו את עצמכם לקראת הרפתקאה מרתקת.

שלבי פיתוח מוצר – כללי

תהליך פיתוח מוצר בנוי בצורה יחסית קבועה וגנרית. לפניכם פירוט השלבים בקצרה:

  • אפיון מלא למוצר – הגדרת המוצר לפרטים, דרישות פיתוח, דרישות עיצוב, פירוט מנגנונים שונים במוצר, הגדרת אבני דרך ותכנון תהליך הפיתוח. האפיון מלווה את תהליך הפיתוח לאורך כל הדרך, ובכל פעם משתמשים בהגדרות שנכתבו בו בכדי לשמור על קצב התהליך ועל התמדה בפרטים החשובים.
  • תכנון קונספט ראשוני – בשלב זה מגדירים איך אפשר לפתור הנדסית את הדרישות שהועלו באפיון. מעלים רעיונות, חושבים, מתכננים ויוצרים מודלים תלת מימדיים להמחשה. לאחר מכן ניתן להתכנס לרעיון מוביל אחד עליו מתבססים בהמשך. בשלב זה ניתן להשתעשע עם הדפסות תלת מימד של רעיונות, ולבדוק יחסית בקלות את הרעיון בצורה מוחשית יותר, כך שהקפיצה לשלב הבא תהיה רכה ובטוחה.
  • תכנון מפורט לאבטיפוס ראשון – לאחר שהוגדר קונספט, צריך לנסות לייצר מודל מסוים שממחיש אותו במציאות ובוחן את דרכי הפעולה. התכנון במקרה זה הוא עד רמת הבורג, אך משאיר למהנדסים מרחב תמרון לבדיקות שונות שעתידות להתבצע בשלב הבא.
  • יצור אבטיפוס ראשון – התכנון התלת מימדי מאפשר היום לתכנן את המוצר לפרטים לפני הייצור, ליישם במחשב את כל החלקים (מנועים, ברגים, מנגנונים, חומרים) ולעשות בדיקות שונות. אך רק המציאות נותנת תמונה אמיתית. לכן נדרש לייצר אבטיפוס ראשוני ולעשות סבב בדיקות. סבב הבדיקות מאפשר להתכנס למוצר מדויק יותר ולהמשיך לקראת התכנון המפורט של המוצר הכמעט סופי שלכם. אגב, לאחר ייצור האבטיפוס יזמים רבים משתמשים במוצר המוגמר לצורך גיוס הון.
  • תכנון מפורט ועיצוב תעשייתי למוצר – אחרי שהתכנסנו לכדי מוצר עובד, הגיע הזמן לארוז אותו יפה ולהפוך אותו למוצר של ממש. לעיצוב יש משמעות גדולה מאד בשלב הזה. המעצבים התעשייתיים יודעים לתת למוצר חיים וזהות שיהפכו אותו לנמכר ושימושי.
  • יצור אבטיפוס סופי – מייצרים את האבטיפוס המעוצב, ואחרי סבב בדיקות אחרון ושיפורים אחרונים, מתכנסים לאבטיפוס הסופי.
  • תיק מוצר מלא – תיק המוצר הוא חבילת שרטוטים, מודלים, דפי קטלוג של מוצרים וכל מה שנדרש כדי שכל חברה יצרנית תוכל ליצר עבורכם את המוצר.
  • העברה מפיתוח לייצור – כדי שהמוצר יוכל לעבור לייצור סדרתי (ולא משנה באיזה גודל של סדרה) נדרש לעבור תהליך העברה מפיתוח לייצור. בשלבים הקודמים התבססנו על טכנולוגיות כמו הדפסות תלת מימד ועיבוד שבבי, יתכן שכעת אנו עוברים לתכנון תבניות וכלים יעודיים שישמשו את המפעל שלכם לייצור המוצר. זה תהליך מורכב ויקר בפני עצמו שחובה להכיר ולהתכונן אליו נכון.
  • שיווק – להגיע למוצר סופי זה יפה, אבל אף אחד לא יקנה אותו אם לא ישמעו עליו. לכן עליכם לקחת בחשבון הוצאות שיווק כבדות שישאו פרי בעתיד.

בדיקות שחייבים לעשות לפני שמתחילים

הפזיזות בקרב רעיוניסטים ידועה. רק אתמול חשבתם על הרעיון, וכבר התחלתם לפנטז על המיליונים. אז רגע לפני מומלץ לעשות בדיקות בערוצים שונים בכדי לוודא שיש הצדקה לכך.

הדבר הפשוט ביותר הוא חיפוש באינטרנט. חפשו מוצרים דומים, מוצרים שקיימים בשוק אליו אתם מכוונים ועוד. הקדישו לכך זמן ומחשבה. נסו לבדוק היטב שהמוצר או הרעיון שלכם לא קיים. במידה וראיתם שיש מוצרים דומים, בדקו האם יש לכם דרך להתבדל מהם בכדי שהמוצר שלהם יהיה פטנטאבילי (שניתן לרשום עליו פטנט).

קחו עוד דבר חשוב מאד בחשבון. עלויות הפיתוח הן כבדות. לכן חשוב לבדוק טוב טוב את ההצדקה לכך, ורק אחרי שווידאתם שכך הדבר, צאו לדרך.

אנחנו חיים בעולם בו אין בלתי אפשרי. המטרה היא להתמיד ולרצות להצליח. גם אם לא הצלחתם לעלות על הרעיון המהפכני בהזמדנות הנוכחית ומישהו כבר השיג אותכם, תוכלו להצליח להשיג את זה בפעם הבאה.

הצג עוד
Back to top button
he_IL
דילוג לתוכן
Close

חוסם פרסומות מופעל

כדי לעזור לנו בהוצאות האתר, עליך לבטל את חוסם הפרסומות באתר זה.