יחסי ציבורמאמרים

נטילת ידיים – למה יהודים כל הזמן נוטלים ידיים

נטילת ידיים היא פעולה חיונית בלתי נפרדת מאורח החיים היהודי. היא מלווה אותנו כשאנו קמים בבוקר, אוכלים את ארוחת העשר הראשונה שלנו, וגם לאחר שאנו יוצאים מהשירותים לפני השינה. אנו עושים זאת פעמים רבות כל כך, שאנו עד שוכחים לשאול את עצמנו מדוע אנחנו עושים זאת, בעצם.

צילום: PIXABAY

מהו המקור לנטילת הידיים?

היהדות מדברת פעמים רבות במושגים של טומאה וטהרה, כאשר הטומאה היא כוח רוחני שלילי שיש צורך להילחם בו ולבטלו, שכן הוא פוגע בקדושה. פעמים רבות נאלץ היהודי הקדוש לעזוב את הממד הרוחני שלו מסיבות כאלה ואחרות. כשזה קורה, באים עליו כוחות הטומאה ו”יונקים” ממנו את הכוחות של הקדושה. קיימות מצוות רבות שנועדו להרחיק את האדם מהטומאה ולקרבו אל הקדושה. אחת המצוות הבולטות היא נטילת ידיים, אך ישנן גם מצוות אחרות דוגמת שמירה על כשרות, טהרת נידה או טבילה במקווה. מעבר לכך, עוד בימי בית המקדש היו הכוהנים שומרים על הטהרה ומקפידים ליטול ידיים לפני שניגשו לעבודתם.

איך ומתי נוטלים ידיים?

כבר הבנו את חשיבותה של נטילת הידיים ואת העובדה שהיא מלווה אותנו פעמים רבות במהלך היום. אז מתי צריך ליטול ידיים ואיך עושים זאת? בואו נראה.

נטילת ידיים על הבוקר

כאשר אנו פותחים את העיניים, עלינו לומר “מודה אני” ולאחר מכן ללכת ישר ליטול ידיים באמצעות כלי המיועד לכך, בדרך כלל נטלה. מכיוון שכאי להשתדל שלא ללכת שני מטרים ללא הנטילה, יש שנוהגים למלא את הנטלה ערב לפני. כדי ליטול ידיים כהלכה, יש לקחת את הנטלה ליד ימין, להעבירה ליד שמאל, לשפוך כשישית מהמים על יד ימין, להעביר את הנטלה ליד ימין ולשפוך על יד שמאל. חשוב לחזור על הפעולה עד ששופכים 6 שפיכות לסירוגין. בסיום הנטילה מנגבים את הידיים ומברכים את ברכת “על נטילת ידיים”.

הסיבה לכך שאנו נוטלים ידיים אחרי השינה, היא שבמהלך השינה חלק קטן מנשמתנו עולה לשמים על מנת לצבור כוחות לקראת היום החדש, ואנו נשארים עם כמות קטנה של אנרגיה בגוף. את האנרגיה הזו ממלאת הטומאה, וכדי להיפטר ממנה, עלינו לעשות נטילת ידיים כשאנו מתעוררים.

נטילת ידיים לאחר שירותים

אחרי שיוצאים מהשירותים ובאים במגע עם מקומות מכוסים בגוף, יש צורך לעשות נטילת ידיים לסירוגין, בדומה לנטילה שעושים עם השכמת הבוקר. לאחר הנטילה מברכים את ברכת “אשר יצר”. כמו כן, בדרך כלל נוטלים ידיים מחוץ לשירותים, אך ישנם מקרים שבהם מותר ליטול ידיים גם בתוך השירותים. במקרה זה, חשוב שיתקיימו התנאים הבאים: אין ריח רע במבנה, ישנו מרחק גדול למדיי בין האסלה והכיור וקיימת מחיצה בין האסלה לכיור. מכל מקום, את ברכת “אשר יצר” מברכים מחוץ לשירותים.

לפני אכילת לחם

לפני אכילת לחם יש צורך ליטול ידיים, רק שהפעם לא נוטלים לסירוגין, אלא ממלאים את הנטלה ושופכים מים 3 פעמים על יד ימין ולאחר מכן 3 פעמים על יד שמאל. אחר כך מברכים “על נטילת ידיים” ומנגבים את הידיים. בסיום הנטילה אסור לדבר עד שלא נברך “המוציא” על הלחם ונאכל ממנו כזית.

מים אחרונים ומים אמצעיים

אילו נטילות קטנות שעושים במהלך היום במהלך הסעודה ולפני ברכת המזון. נטילת מים אחרונים מתבצעת עד לפרקי האצבעות בכלי שלא הונח על השולחן ושלא שימש לאכילה. אין צורך לומר ברכה לפני הנטילה. יש הנוהגים ליטול מים אמצעיים בין אכילת דג לבשר.

נטילת ידיים בבית העלמין

לפני שנכנסים לבית העלמין במטרה לבקר את מצבתו של הנפטר, יש צורך ליטול ידיים לסירוגין, אם כי ללא ברכה.

הצג עוד
Back to top button
he_IL
דילוג לתוכן
Close

חוסם פרסומות מופעל

כדי לעזור לנו בהוצאות האתר, עליך לבטל את חוסם הפרסומות באתר זה.