MacOS Xנגישות מוצרים

תכונות נגישות מול מחשב Mac

שלום לכולם! בכתבות הקודמות דיברתי על נגישות וחידושי הנגישות ב-iOS והיום אני רוצה להתמקד ולדבר על העבודה שלי עם מחשב ה-Mac.

צילום מסך 2015‏.06‏.29 ב‏.10.18.47


בכתבות הקודמות דיברתי על תוכנת קורא המסך שקיימת במכשירי אפל וקוראים לה VoiceOver. ה-VoiceOver היא תוכנת קורא מסך ופירוש הדבר שזו תוכנה שתפקידה לפענח את המידע שעל המסך ולא להקריא אותו.

השמוש במונח קורא מסך מתרגום מאנגלית Screen Reader יכול להטעות כי יש אנשים שחושבים שתפקידה של התוכנה הוא להקריא את הטקסט. שוב התוכנה לא מקריאה את הטקסט אלא מפענחת את הטקסט שיש על המסך ושולחת אותו למנוע הדיבור או לצג הברייל שעליהם אסביר בהמשך.

*כדי להפעיל את התכונה בכל פעם שמזדקקים לה אפשר ללחוץ על צירוף המקשים Ctrl+Options F8.

מנוע הדיבור:

מנוע דיבור הוא מנגנון של קול ממוחשב שהופך טקסט למילים. מנוע הדיבור אחראי על הקראת הטקסט לאחר שתוכנת קורא המסך פענחה את הטקסט ושלחה אותו למנוע הדיבור. בכל מכשירי אפל יש מנוע דיבור שנקרא ”כרמית”.

כך לדוגמא יש עיוורים חרשים שהשמיעה שלהם מתדרדרת והם משתמשים במחשב ותוכנת קורא המסך לא מקריאה להם דבר.

תוכנת קורא המסך שולחת את המידע לצג הברייל שמחובר למחשב באמצעות USB או בלוטוס ותפקידו של צג הברייל להציג את המידע שתוכנת קורא המסך הצליחה לפענח מהמסך.

עבודה עם תוכנת קורא מסך ב-Mac:

בכל מוצרי אפל יש תוכנת קורא מסך מובנית כחלק ממערכת ההפעלה.

באמצעות התוכנה הזו אני יכול לעשות הכל החל מגלישה באינטרנט, כתיבת מיילים וכמובן כתיבת הכתבה הזו.

העבודה עם תוכנות קוראות מסך דורשת למידה והמון תרגול שכן האנשים שמשתמשים בה משתמשים בקיצורי מקלדת ולא יכולים כלל להשתמש בעכבר. אומנם תוכנת קורא המסך תוכל להקריא את הפריטים שהעכבר עובר עליהם, אבל לא לכך התכוון המשורר. בגלל שאני כעיוור לא יכול לראות את המסך ולהבחין בסמן העכבר יש צורך להשתמש במקלדת המחשב הרגילה.

עבודה עם צגי ברייל:

צג ברייל הוא מכשיר המחובר למחשב באמצעות USB ובלוטוס. המכשיר מאפשר לי לקרוא את מה שתוכנת קורא המסך פענחה ואני לא חייב להשתמש בדיבור כלל.

המכשיר הוא משטח שטוח שעליו יש נקודות ברייל שמשתנות באופן דינמי בהתאם למה שמופיע על המסך. כל אות שכתובה על המסך מומרת בשניות לאות בצג הברייל ע״י תוכנת קורא המסך.

יש צגי ברייל שמאפשרים כתיבה באמצעות מקלדת ברייל בדומה למכונת הברייל המסורתית. המקלדת הזו מכונה פרקינס.

היא מאפשרת לי בתור אדם עיוור לכתוב באותה צורה שבה הייתי רגיל לכתוב במכונת הברייל בבית הספר עם כמה שינויים קלים.

צגי הברייל האלה קיימים מספר שנים והם יחסית חדשים. כל שנה יוצאים צגי ברייל של מגוון החברות המובילות בתחום.

מה שמיוחד במערכת ההפעלה OS X זה שכל צג שמתחבר למערכת היא מזהה אותו באופן אוטומטי בלי שאצטרך להתקין דרייברים. דרייבר היא תוכנה שמקשרת בין החומרה לתוכנה, ולעיתים בתוכנות קורא מסך ב-Windows יש צורך בהתקנת דרייברים כאלו כדי שהצג יתמוך בתוכנת קורא המסך ומערכת ההפעלה תזהה אותו כהתקן חיצוני.

בצג ברייל בחיבור בלוטוס יש אפשרות להשתמש אבל בתחילה יש צורך להגדיר את הצג ב-“כלי העזר של VoiceOver” ולהוסיף אותו כצג ברייל המחובר בבלוטוס. לאחר מכן המחשב יזכור את הצג ויתחבר אליו בפעם הבאה שהוא יהיה בקרבת המחשב.

פתיחת ה-Mac בפעם הראשונה:

בפעם הראשונה שמדליקים מחשב Mac חדש ומפעילים את ה-VoiceOver הוא מעלה משהו הנקרא “מדריך הפעלה מהירה”. במדריך הזה מקבלים מידע שלב אחרי שלב הדרכה מפורטת לעבודה עם VoiceOver.

להדרכה 22 עמודים שבכל עמוד יש הסבר ולאחריו יש עמודים לתרגול הפקודות של VoiceOver.

המדריך של ההתחלה המהירה מכסה את רוב הדברים הבסיסיים החל בניווט עם VoiceOver גלישה באינטרנט וכו׳.

ב-VoiceOver קיימות עדיין בעיות בעבודה עם עברית, ולכן לא מומלץ לסטודנטים ואנשים שעוסקים רבות בכתיבת ועריכת טקסטים לרכוש מחשב Mac כרגע.

אני מקווה שנתתי רקע לשימוש במחשבי ה-Mac.

הצג עוד
Back to top button
he_IL
דילוג לתוכן
Close

חוסם פרסומות מופעל

כדי לעזור לנו בהוצאות האתר, עליך לבטל את חוסם הפרסומות באתר זה.